0

Czworo i kości

Posted by Kazimierz Szymeczko on 23 stycznia 2015 in Książki |

DSC02022         nominacja-l-ibby-1

Kazimierz Szymeczko
Czworo i kości
Okładka: Olga Reszelska
Wydawnictwo Literatura
Łódź 2011
Ilość stron: 128
Oprawa twarda
ISBN: 978-83-7672-128-6
Kategoria wiekowa: 14+

 

Pierwsza z moich książek, w której nie ma żadnej nazwy geograficznej ani wskazówki co do miejsca akcji. Oczywiście wiem, który brzozowy zagajnik opisuję, ale każdy Czytelnik ma prawo wyobrazić sobie własny. Tematyka jest na tyle uniwersalna, że tłem wydarzeń może być dowolne miasto w dowolnej części Polski. Byle posiadało liceum i market 😉

Z grami fabularnymi zetknąłem się w czasie deszczowych ferii zimowych, chyba w roku 2003. Chłopcy nie mieli gdzie grać, ja nie wiedziałem, na czym gra polega. Zawarliśmy prosty układ: Daję lokal w zamian za możliwość spróbowania gry. Później grywaliśmy w czytelni w różnych składach (nie tylko uczniowskich). A potem zacząłem jeździć na konwenty miłośników fantastyki. Zdobyłem nawet kilka pucharów w konkursach na najlepszego Mistrza Gry. Bajarz – nazywany w innych systemach mistrzem gry – to osoba prowadząca rozgrywkę. Scenarzysta, reżyser i opowiadacz, człowiek będący oczami i uszami graczy. To on opisuje świat, który widzą bohaterowie. On też odpowiada na pytania dotyczące wszelkich konsekwencji ich poczynań. Jest jakby książką, w której pojawiają się obrazy, głosy, postacie spotykane przez bohaterów. Przez moment musi odgrywać wszystkie osoby i zwierzęta. (Wiedźmin: Gra Wyobraźni według Andrzeja Sapkowskiego)

Proszę się nie obawiać. Czworo i kości można czytać bez znajomości gier RPG, bo nie jest to pozycja naszpikowana terminologią fachową. Ot, książka o młodych ludziach, którzy mają różne kłopoty, wartości i cele, a to samo hobby. Wspominałem już, że autor powinien pisać na tematy, na których się zna. Wątki RPG-owskie pojawiły się już w Pościgu za czarną hondą, więc napisanie powieści przygodowo – obyczajowej, w której świat gry odgrywa ważniejszą rolę, było tylko kwestią czasu.

Z uzasadnienia Jury Polskiej Sekcji IBBY: Jedna z niewielu powieści młodzieżowych poruszających tematykę gier fabularnych i gier komputerowych. Główni bohaterowie, uczniowie pierwszej licealnej, tworzą zgraną czwórkę przyjaciół, zapalonych graczy RPG. Są sympatyczni, często ze sobą rozmawiają i wspierają się w trudniejszych chwilach. Może dlatego to im właśnie wychowawca sugeruje, by wciągnęli do paczki fana gier komputerowych… Niestety, fikcyjny świat RPG dla chłopca od dawna już żyjącego w wirtualnej rzeczywistości okazuje się prawie śmiertelną pułapką. Bohaterowie muszą nagle zmierzyć się z ciężarem poczucia winy, a także zastanowić nad wpływem gier wyobraźni na inne sfery życia. Dodatkowym atutem tej ciekawej powieści obyczajowej są inteligentne, dowcipne dialogi oraz znakomicie pokazana, nareszcie pozytywna, relacja matki i dorastającego syna.

Do kompletu recenzja p. Magdaleny Żerek /
RECENZJA

Tagi: ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Copyright © 2014-2017 szymeczko.pl All rights reserved.
This site is using the Multi Child-Theme, v2.1.2, on top of
the Parent-Theme Desk Mess Mirrored, v2.2.4.1, from BuyNowShop.com.